/widgets.js";var sz=d.getElementsByTagName(s)[0];sz.parentNode.insertBefore(z,sz)}(document,"script","zb-embed-code"));

Нещодавно схили Дніпра у Києві прикрасив скляний міст між парками «Хрещатий» та «Володимирська гірка». Цей інфраструктурний проект має ознаки «свинячого» проекту через значне зростання його вартості, а саме, на більш як 164 млн грн  зросла вартість об’єкту для киян.  Початкова кошторисна вартість об’єкту становила  255,57 млн грн  та зросла до 419,96 млн грн. згідно відповідного розпорядження КМДА. 

Міст урочисто відкритий 26 травня 2019 року.  Ані на час його відкриття, ані зараз, попри початок його використання, міст так і не введений в експлуатацію, що є загрозою для безпеки громадян. Більше того, будівництво мосту є сумнівним оскільки здійснюється  з порушеннями чинного Генплану Києва. Міст розташований у межах двох парків-пам’яток садово-паркового мистецтва («Хрещатий» та «Володимирська Гірка») на території природно-заповідного фонду та його будівництво не передбачено чинним Генпланом Києва.

Кияни доплатять більше 164 млн грн  за неналежне підготовку проектно-кошторисної документації 

“Міст Кличка” має ознаки «свинячого» проекту згідно критерію який сформульований  як “завищення чи заниження вартості вирішення проблеми задля подальшого лобіювання «своїх» підрядників та відповідно зменшення вигоди бенефіціарів політичного чи бюджетного рішення”.

Попри те, що  передбачалося побудувати міст за 255,57 млн  грн, вже після початку будівництва мосту КП «Інженерний центр» замовив коригування проектної документації. 2 травня було отримано позитивний експертний звіт щодо відкоригованої проектної документації. Скоригована проектна документація передбачає додаткові роботи на суму 73 млн грн для міського бюджету. Договір з переможцем договору підряду на спорудження мосту вартістю 255,57 млн грн, було укладеного лише 7 грудня 2018 року. Водночас,  скоригована проектна документація передбачає додаткові роботи з будівництва мосту між парками «Хрещатий» та «Володимирська гірка», а саме передбачається:
– збільшення кількості паль переднього ряду з 7 до 11 шт, та кількість анкерних паль, з 2 до 5 шт.; при цьому діаметр паль збільшився з 1,2 м до 1,5 м;
– зміна конструкції обпирання прогонової будови на стоянах 1 та 4;
– влаштування підпірних стін ПС-1 – ПС-6;
– влаштування зовнішніх інженерних мереж та обладнання, зовнішнього освітлення;
– влаштування фонтану з благоустроєм прилеглої до нього території в парку “Володимирська гірка”;
– збільшення обсягів благоустрою та озеленення території;
– зміна конструкції дорожнього одягу пішохідно-велосипедного переходу;
– додаткові обсяги перекладки існуючої мережі дощової каналізації D=300 мм.
Замовлені додаткові роботи повинні бути виконані до 30 серпня цього року.

Водночас, Розпорядженням КМДА № 859 «Про перерозподіл деяких видатків бюджету міста Києва, передбачених Департаменту будівництва та житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на 2019 рік» від 16.05.2019 було збільшено кошторис «мосту Кличка» до 419,96 млн грн. з початкових 255,57 млн  грн. Маємо об’єкт, який виявився дорожчим від плану аж на 164 млн грн. Ці додаткові кошти будуть сплачені з міського бюджету.  І хоча у Розпорядженні КМДА зазначається, щозбільшення вартості будівництва мосту відбулося за рахунок перерозподілу витрат в межах бюджетних призначень, але очевидним є факт неналежного планування необхідних бюджетних коштів з боку відповідного головного розпорядника, а саме, Департаменту будівництва та житлового забезпечення КМДА та з боку відповідного комунального підприємства «Інженерний центр». Згідно існуючою відкритою інформацією досі ніхто з посадових осіб КМДА не був притягнутий до відповідальності.

 Сумнівне будівництво 

“Міст Кличка” має ознаки «свинячого» проекту згідно критерію який сформульований  як «тіньове або непрозоре лобіювання, переважно з порушенням процедур прийняття рішень (поставити перед фактом без доведення пріоритетності об’єкта в «суспільному порядку денному» або з ігноруванням альтернативних варіантів вирішення суспільної проблеми або порушення процедур оприлюднення та обговорення при прийнятті рішення)».

Тут варто відзначити такі порушення :

  • міст будувався на основі проекту, який після коригування, не пройшов експертизу.  Експертний висновок щодо відкоригованого проекту було отримано менш ніж за місяць до його фактичного відкриття 26 травня 2019 року;
  • на час офіційного відкриття мосту міським головою Віталієм Кличком 26 травня 2019 року міст не було введено в експлуатацію. Така практика свідчить про бездіяльність міської влади щодо попередження можливих загроз для життя та безпеки відвідувачів мосту. Досі міст не введено в експлуатацію, але він доступний для відвідувачів;
  • будівництво ведеться з порушеннями містобудівного та земельного законодавства, а саме, будівництво здійснювалося всупереч чинному Генплану Києва, у межах двох парків-пам’яток садово-паркового мистецтва («Хрещатий» та «Володимирська Гірка») на території природно-заповідного фонду. КМДА не було вжито заходів щодо внесення відповідних коректив до чинного Генплану Києва задля створення легальних підстав для здійснення будівельних робіт.

 Кроки на шляху попередження  практики виникнення «свинячих» проектів у Києві 

Передовсім варто уникати практики заниження вартості проектно-кошторисної докуметації, що фактично вводить в оману платників податків щодо вартості. Притягнути до відповідальності профільного заступника голови КМДА, посадових осіб КМДА та комунального підприємства «Інженерний центр»  через допущенні ознаки неналежного виконання делегованих повноважень та інформування про вжитті заходи є необхідним для попередження подібних ситуацій у майбутньому.

Вирішення питання внесення коректив до чинної містобудуівної документації, а саме, чинного Генплану Києва у  частині зазначеної функції земельної ділянки.

Унормувати процедуру прийняття рішень щодо будівництва та реконструкції подібних великих інфраструктурних об’єктів та зазначити чіткий відсоток можливого коригування кошторичної вартості обєктів.

Лише вживши належних заходів реагування можна відновити довіру  рішень міської влади які стосуються важливих інфраструктурних обєктів та їх фінансування коштом міського бюджету.

“Сікора HUB – Центр громадського представництва” підтримує ініціативу громадян «Свинячі проекти політиків. Не дай залізти тобі до кишені!» та буде радий співпраці. Слідкуйте за нами на фейсбук сторінці “Сікора HUB – Центр громадського представництва” https://www.facebook.com/sikorahub/